رَوَندنما یا فلوچارت (به انگلیسی: Flowchart) نموداری است برای نمایش دادهها، اطلاعات و روند کار یک الگوریتم بر روی آنها، بهوسیله نمادهای خاص و خطوط جهتدار بین آنها.
برای رسم فلوچارت از اشکال و نمادهای مشخصی استفاده میشود. هر مرحله از الگوریتم با یک نماد و پیکانها منطق و روند الگوریتم را نشان میدهند. مراحل الگوریتم را به دستههای زیر تقسیم میکنیم:
- آغاز و پایان
- ورودی و خروجی
- رابط
-
تصمیم گیری (شرطی)
- پردازش
- فراخوانی زیرالگوریتم
فلوچارت در واقع نقشهای است که برنامهنویسان رایانه قبل از نوشتن برنامه به زبان برنامهنویسی
اصلی آن را ترسیم میکنند. با مروری بر فلوچارت روند اجرای عملیات، مراحل و
جزئیات برنامه و ورودی و خروجی هر مرحله از برنامه مشخص میشود. استفاده
از فلوچارت جهت حل هر مسئلهای مفید است و بدون در نظر گرفتن زبان
برنامهنویسی، نوشتن برنامه را سهولت میبخشد. علاوه بر این فلوچارت جزئی
باارزش از مستندات هر برنامه میباشد که با کمک آن تفسیر برنامه، عیبیابی و
استفاده توسط شخصی به جز برنامهنویس را آسان میکند. برای رسم فلوچارت
آگاهی و تسلط بر مراحل مورد نیاز و ترتیب آنها جهت به دست آوردن نتیجه مورد
نظر با استفاده از دادههای ورودی به الگوریتمی که فلوچارت برای آن کشیده میشود، لازم است.